۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۰۰

پیشنهاد جدید گازی بغداد به تهران/ انتقال گاز 3 فاز پارس‌جنوبی به عراق

پیشنهاد جدید گازی بغداد به تهران/ انتقال گاز 3 فاز پارس‌جنوبی به عراق

دور جدید مذاکرات گازی ایران و عراق با محور افزایش حجم صادرات گاز از 25 به 40 میلیون مترمکعب، افزایش دوره صدور گاز و نحوه مشارکت پیمانکار ایرانی در ساخت لوله گاز در داخل خاک عراق به میزبانی تهران انجام و دو طرف به توافق‌های جدیدی دست یافتند.

به گزارش خبرنگار مهر، ایران و عراق تابستان سالجاری اولین قرارداد صادرات گاز را در بغداد امضا کردند و مطابق با این توافق روزانه 20 تا 25 میلیون مترمکعب گازهای ترش پارس جنوبی به نیروگاه‌های اطراف بغداد صادر شود.

با این وجود بر مبنای مذاکرات گازی تهران – بغداد، قرار بود با امضای دومین قرارداد، به طور متوسط روزانه 20 میلیون مترمکعب گازهای ترش پارس جنوبی از مسیر خرمشهر به بصره و استان‌های جنوب عراق صادر شود.

آخرین وضعیت ساخت خط لوله صادرات گاز ایران به عراق هم نشان می دهد که ساخت اولین خط لوله مشترک گازی ایران – عراق تا پایان سالجاری تکمیل شود و از روزهای پایانی اسفند ماه امکان صادرات روزانه 8 تا 10 میلیون مترمکعب گاز به عراق فراهم می‌شود.

همزمان با این توافق‌ها، دور جدید مذاکرات گازی ایران و عراق از روز جاری در تهران آغاز شده است. در این نشست طرف عراقی با ارائه پیشنهادی خواستار افزایش حجم صادرات گاز از 45 به 90 میلیون مترمکعب در روز شده است.

پیشنهاد جدید گازی بغداد به تهران

علیرضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به درخواست عراق برای افزایش ظرفیت صادرات گاز به روزانه ٩٠ میلیون مترمکعب در قالب دو قرارداد صادرات به بغداد و بصره، گفت: افزایش حجم و دوره قرارداد از دیگر محورهای این نشست دو جانبه گازی بوده است.

این مقام مسئول، تاکید کرد: با توافق جدید انجام گرفته مدت اجرای قرارداد صادرات گاز به بغداد از 4 سال با اصلاحیه جدید به ١٠ سال افزایش یافته ضمن آنکه حجم قرارداد صادراتی به بغداد نیز به درخواست طرف عراقی از ٢٥ به ٤٠ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

وی از احتمال آغاز صادرات گاز ایران به عراق تا تابستان سال آینده با ظرفیت 7 میلیون مترمکعب در روز خبر داد و افزود: براساس برنامه زمان بندی تا سال ٢٠١٥ میلادی روزانه ٢٥ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر و از اواسط ٢٠١٥، امکان افزایش صادرات گاز به ٤٠ میلیون متر مکعب مهیا خواهد شد.

کاملی از احتمال امضای دومین قرارداد صادرات گاز ایران به عراق تا 14 روز آینده خبر داد و یادآور شد: گاز صادراتی ایران صرف تامین سوخت نیروگاه های عراق خواهد شد.

عادل حمید مهدی معاون وزیر برق عراق هم یکی از محورهای نشست گازی تهران را نحوه ساخت خط لوله گاز وارداتی عراق توسط پیمانکار ایرانی عنوان کرد و اظهار داشت: ظرفیت خط لوله صادرات گاز به بغداد به ٤٠ میلیون متر مکعب و پیش بینی می شود با امضای قرارداد صادرات گاز به بصره روازنه ٥٠ میلیون متر مکعب گاز وارد عراق شود.

تاریخچه روند امضای قرارداد صادرات گاز ایران به عراق

به گزارش مهر، با افزایش صادرات برق ایران به عراق، شمارش معکوس به منظور آغاز صادرات گاز طبیعی و به ویژه گازهای ترش پارس جنوبی به عراق هم آغاز شده است.

براساس برنامه زمان بندی تعریف شده در وزارت نفت، تابستان سالجاری اولین قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران از غرب کشور به بغداد با ظرفیت نهایی 25 میلیون مترمکعب در روز عملیاتی شد.

از این رو اولین قرارداد صادرات گاز طبیعی بین ایران و عراق تا یکشنبه 30 تیر ماه 1392 بین شرکت ملی گاز ایران و وزارت نیروی عراق در بغداد امضا شد.

در همین حال، وزارت نیرو عراق اعلام کرد: این وزارتخانه توافقنامه اولیه‌ای با ایران به منظور واردات گاز از این کشور برای تامین سوخت نیروگاه‌ها امضا کرده است.

بر اساس این توافقنامه، ایران یک خط لوله گازی در عراق احداث و گاز آن را تامین خواهد کرد که این گاز برای تامین خوراک دو نیروگاه تولید برق در بغداد استفاده خواهد شد.

عراق روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز ایران را بر اساس یک قرارداد و برمبنای قیمت‌های بین‌المللی وارد می کند که این میزان گاز برای تولید دو هزار و ٥٠٠ مگاوات برق استفاده خواهد شد.

این خط لوله از میدان گازی منصوریه در نزدیکی مرز ایران در استان دیاله عراق عبور خواهد کرد و سوخت مورد نیاز یک نیروگاه تولید برق در شهر صدر و یک نیروگاه دیگر در حوالی شمال بغداد را تامین خواهد کرد. این خط لوله ظرف ١٨ ماه تکمیل خواهد شد.

با این توافق قرار بود روزانه از مسیر خط لوله ششم سراسری و از منطقه نفت شهر گاز به عراق صادر شود، هم اکنون ساخت خطوط و تاسیسات صادرات گاز از این مسیر حدود 70 تا 75 درصد پیشرفت اجرایی دارد.

گاز مورد نیاز عراق تا تابستان با تکمیل مراحل ساخت خطوط قابلیت انتقال را دارد، علاوه بر این با بهره‌برداری از 5 فاز جدید پارس جنوبی شامل فازهای 12، 15 تا 18 پارس جنوبی مشکلی هم در تامنی این حجم گاز طبیعی برای صادرات به عراق وجود ندارد.

کد خبر 2190365

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha